خانومانه

طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد | شمسی خانوم

یکی از غذاها یا بهتر بگوییم دسرهایی که از کودکی تا به الان همه ی ما ایرانی ها بدون استثنا خورده ایم و بسیار هم از آن لذت برده و می بریم؛ دسر شله زرد است.

شله زرد از جمله دسرها و شیرینجات ایرانی است که از بس که محبوب و خوشمزه و خوش پخت است؛ معمولا در مراسم های مختلفی مثل افطار و یا مناسبت های مختلف به عنوان نذری پخته می شود و از مهمانان با آن پذیرایی می شود. از آنجاکه این دسر بیشتر در ایام مذهبی طبخ و توزیع می‌شود، روی آن را با پاشیدن دارچین منقوش به عبارات و اسامی مذهبی می‌کنند.

طرز تهیه شیر برنج

مواد لازم 

برنج ۲ لیوان
شکر ۴ لیوان
کره ۱۰۰ گرم
گلاب ۱ لیوان
دارچین به میزان لازم
خلال بادام نصف لیوان
نمک ۱ قاشق چایخوری
زعفران ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه شله زرد

برای تهیه شله زرد خوشمزه ابتدا برنج را پاک می کنیم و در قابلمه ای می ریزیم. و ۱ لیوان گلاب و ۱ لیوان آب به آن اضافه می کنیم. و اجازه می دهیم تا به مدت ۳۰ دقیقه خیس بخورد. بادام ها را نیز ۱ ساعت جلوتر از شروع پخت شله زرد در کاسه ای از آب می ریزیم تا خیس بخورند و نرم شوند.

سپس یک قابلمه بزرگ را روی حرارت می گذاریم و ۸ لیوان آب داخل آن می ریزیم و می گذاریم تا آب به جوش بیاید. و بعد زمان جوش آب برنج و گلاب را به آن اضافه می کنیم. و صبر می کنیم تا مجددا آب مواد به جوش بیاید.

کف های سطح آب را با کفتگیر چوبی می گیریم. و حرارت را کم می کنیم تا برنج پخته شود. بعد کمی از برنج را بیرون می آوریم و زیر دندان تست می کنیم اگر مغز برنج ها کمی گیر داشت شکر را اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم و شروع می کنیم به هم زدن تا ته نگیرد.

شله زرد نیز مانند حلیم نیاز به هم زدن مداوم دارد تا ته نگیرد. پس از حل شدن کامل شکر در مواد شله زرد، بادام ها را آبکش می کنیم و به مواد می افزاییم. و زعفران دم کرده را نیز با کمی نمک اضافه می کنیم و مجددا به هم زدن ادامه می دهیم.

پس از اینکه شله زرد قوام گرفت و کمی غلیظ شد یعنی کاملا پخته شده است در این زمان کره را به آن اضافه می کنیم. و ۵ دقیقه بعد قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و می گذاریم کمی خنک شود. و در ظرف مورد نظر می کشیم و با دارچین و خلال بادام تزئین می کنیم.

شله
شله_زرد

طرز تهیه چهار سوپ خوشمزه

شامپو رزماری بیوآکوا تقویت کننده و ضد ریزش مو 250 میل

129,000 تومان
افزودن به سبد خرید
فروخته شده:190
باقی مانده:10
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “طرز تهیه شله زرد

  1. محمود گفت:

    سلام این دسر خوشمزه منو یاد محرمای بچگی میندازه
    ممنون از شما

    1. مدیر گفت:

      سلام خواهش ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *