آشپزی

طرز تهیه نان گیسو

طرز تهیه نان گیسو | شمسی خانوم

نان گیسو یکی از نان های خوشمزه و دارای بافت نرم است که گزینه مناسبی برای صبحانه می باشد. این نان شیرین نیست ولی با توجه به ذائقه خود می توانید مقدار بیشتری شکر در خمیر آن استفاده کنید که توصیه می شود این کار را انجام ندهید و اجازه دهید تا این نان طعم واقعی خود را به شما نشان دهد.

طرز تهیه این نان تقریبا شبیه نان های دیگر است و فقط مواد لازم آن کم و زیاد شده است. در این نان از ماده ای به نام خمیر مایه استفاده می شود. استفاده از خمیر مایه در نان ها باعث می شود که نان عطر و طعم خوبی داشته باشد و باعث جلوگیری از بیماری هایی همچون زخم معده، سرطان روده و معده و آلزایمر گردد.

در واقع خمیر مایه جایگزین بسیار خوبی به جای جوش شیرین است و باعث میشود تمامی مواد مغذی نان به بدن برسد. وجود خمیر مایه در نان سبب می شود که زمان نگه داشتن نان بیشتر شود، ضایعات نان کمتر باشد. همچنین خمیرمایه منبعی سرشار از ویتامین های گروه B و پروتئین می باشد که موجب افزایش ارزش تغذیه ای نان می گردد و موجب تامین انرژی کافی و درصد بالایی از مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان و به خصوص قشر کم بضاعت جامعه که نان غذای اصلی سفره آن هاست می گردد.

مواد لازم برای نان گیسو

آرد نول 1.5 پیمانه (300 گرم)
تخم مرغ 1 عدد
شکر 3 ق غذا خوری (50 گرم)
خمیر مایه 2 ق چای خوری (4 گرم)
نمک 1 ق چای خوری
شیر ولرم 1/2 پیمانه (130 گرم)
کره 50 گرم

طرز تهیه نان گیسو

  • مرحله اول

ابتدا شیر را که دمای حدود 50 درجه را دارد داخل کاسه ریخته و 1 ق از شکر و خمیر مایه را به آن اضافه کنید و هم بزنید و در ظرف را به مدت 10 دقیقه گذاشته تا عمل بیاد اگر خمیر مایه شما فوری می باشد می توانید این مرحله را حذف کنید.

  • مرحله دوم

تخم مرغ را به همراه کره نرم شده و مابقی شکر داخل کاسه ریخته و با همزن دستی هم بزنید تا از لختگی خارج شود سپس خمیرمایه عمل آمده را اضافه کنید و آرد و نمک را با هم مخلوط و سه بار الک کنید و به تدریج شروع به اضافه کردن مواد بکنید.

  • مرحله سوم

خمیر را شروع به ورز دادن کنید تا خمیر لطیفی بدست بیاد می توانید برای ورز دادن از استند میکسر استفاده کنید و یا به مدت 10 دقیقه خمیر را ورز داده سپس داخل یک کاسه قرار دهید و برای 1 ساعت در محیط آشپزخانه بگذارید تا پف کند.

  • مرحله چهارم

بعد از استراحت هوای داخل خمیر رو خالی کنید (با مشت روی خمیر فشار دهید تا حجمش کم شود) و خمیر رو به چانه های کوچک (35 گرمی) تقسیم کنید چانه ها را رول کنید و دقت کنید رول ها به یک اندازه باشه و قطرهای یکسان داشته باشد سپس سر رول ها را به یکدیگر وصل کنید و ببافید.

  • مرحله پنجم

بعد از گیس کردن نان آن را داخل قالب چرب به مدت 15 دقیقه استراحت دهید بعد از استراحت روی خمیرها رو با قلمو رومال تخم مرغ و زعفران بزنید و داخل فر 210 درجه قرار دهید تا نان پخته و پف کند می توانید روی فر را روشن کنید تا روی نان ها طلایی شود بعد از خارج کردن از فر داخل یک دستمال تمیز قرار دهید تا نرمتر شود.

نکان مهم

  • در زمان استراحت، روی خمیرها پلاستیک چرب و پارچه قرار دهید.
  • در فرهای برقی و توستر و سولاردم برای پخت روی 190 قرار دهید.
  • می توانید یک کاسه آب داخل فر قرار دهید تا نان ها نرمتر شوند.

طرز تهیه کباب ترکی
طرز تهیه سالاد سبزیجات
Challah
نان_خالا

شامپو رزماری بیوآکوا تقویت کننده و ضد ریزش مو 250 میل

129,000 تومان
افزودن به سبد خرید
فروخته شده:190
باقی مانده:10
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *