آشپزی

طرز تهیه دلمه پیاز

طرز تهیه دلمه پیاز | شمسی خانوم

دلمه پیاز یکی دیگر از انواع دلمه‌ها می‌باشد که در ایران سرو می‌شود. این دلمه خوشمزه را می‌توانید در تمام فصول تهیه و میل کنید.

همانطور که می‌دانید در ایران دلمه برگ مو معروف‌ترین دلمه است، ولی دلمه پیاز نیز از آن کم نمی‌آورد و در بین مردم پرطرفدار است. ادویه‌های مورد نیاز برای پخت این دلمه همانند دیگر دلمه‌ها می‌باشد و تنها تفاوت آن پیاز است.

دلمه پیاز طبعی گرم و معتدل دارد و برای تمامی مزاج‌ها مناسب است. از این دلمه می‌توان به عنوان یک پیش غذا و یا یک وعده غذایی کامل استفاده کرد. طعم این دلمه ملس و شیرین است.

مواد لازم برای تهیه دلمه پیاز

پیاز 3 عدد
گوشت چرخ کرده 300 گرم
لپه 1/2 پیمانه
برنج نیم دانه یا بلغور 1 پیمانه
رب 2 ق غذا خوری
پیاز داغ 3 ق غذا خوری
سبزی دلمه 1/2 پیمانه
شکر 2 ق غذا خوری
آب به مقدار لازم
سرکه سفید 1 ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، گرد لیمو، کمی دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه دلمه پیاز

مرحله اول

ابتدا لپه و برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید سپس لپه را با مقداری آب بگذارید تا نیم پز شود و کف روی آن را بگیرید. برنج را نیز به همراه کمی نمک بگذارید تا کمی پخته شود نیاز به له شدن نمی باشد.

مرحله دوم

پیاز داغ را به همراه کمی روغن داخل تابه بریزید کمی که گرم شده گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید سپس در ادامه کمی فلفل سیاه و نمک و گرد لیمو بزنید و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.

مرحله سوم

در ادامه لپه نیم و پز و برنج و سبزی دلمه را اضافه کنید و خوب تفت دهید در انتها رب را اضافه کنید و تفت داده تا رب خوش رنگ شود سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا مواد دلمه کمی خنک شود.

مرحله چهارم

ابتدا پیازها را پوست بگیرید و ریشه آن را بگیرید و یک برش عمیق از بالای پیاز تا انتهای آن بزنید تا در هنگام پخت لایه ها از هم باز شود سپس یک قابلمه حاوی آب را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاد سپس پیازها را داخل آب درحال جوش ریخته و برای 15 دقیقه بگذارید تا پخته و نرم شود سپس به راحتی لایه ها را از هم جدا کنید.

مرحله پنجم

مواد دلمه را داخل لایه ها پیاز رول کنید سپس داخل یک قابلمه کمی رب و روغن را تفت دهید تا رب خوش رنگ شود سپس دلمه پیاز را داخل قابلمه کنار هم خوب بچینید سپس مقداری آب روی دلمه ها بریزید و یک بشقاب روی مواد قرار دهید تا در حین پخت باز نشود.

بگذارید به مدت 25 دقیقه پخته شود در ادامه سرکه و شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی دلمه ها بریزید و بگذارید برای 25 دقیقه دیگر چاشنی به خورد دلمه ها برود سپس از قابلمه خارج و با پیاز داغ و زرشک تزئین کنید.

نکات کلیدی

  • بهتر است برای طعم بهتر بجای آب ریختن روی مواد یک استاک گوشت را داخل آب حل کنید و اضافه کنید.
  • می توانید برای چاشنی از رب انار یا آلوچه نیز استفاده کنید.
  • دلمه ها روی حرارت ملایم پخته شود و اگر در حین پخت آب آن تمام شد می توانید آب اضافه کنید.
  • سبزی دلمه شامل: ترخون،گشنیز، مرزه و جعفری از هر کدام به مقدار مساوی خرد شده می باشد.

طرز تهیه دلمه برگ مو
طرز تهیه کتلت تبریزی
onion raita
دلمه

شامپو رزماری بیوآکوا تقویت کننده و ضد ریزش مو 250 میل

129,000 تومان
افزودن به سبد خرید
فروخته شده:190
باقی مانده:10
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *