آشپزی

طرز تهیه فالوده شیرازی

طرز تهیه فالوده شیرازی | شمسی خانوم

فالوده یا پالوده از خوردنی‌های ایرانی و از نوع دسر است که در تمام کشورهای خاورمیانه رواج دارد. فالوده شیراز و کرمان و یزد از انواع معروف آن هستند. فالوده شیرازی را معمولاً با یک نوع چاشنی مانند آب لیمو، عرقیاتی چون نسترن یا شربت آلبالو و فالوده یزدی و کرمانی را با گلاب و نعناع یا شربتی بنام شیره (آب و شکر تغلیظ ‌شده) مخلوط کرده و مصرف می‌کنند. نام درست این خوراکی «پالوده» است، اما در نتیجۀ تأثیر زبان عربی بر‌ زبان فارسی، به صورت «فالوده» تلفظ می‌شود.

مواد لازم برای 4 نفر

آب 4 لیوان
شکر 1 لیوان
گلاب ¼ لیوان
لیمو ترش 1 عدد
نشاسته 300 گرم
شربت آلبالو برای تزیین

طرز تهیه فالوده

مرحله اول

ابتدا 2 لیوان آب در قابلمه ای می ریزیم و شکر را به آن می افزاییم و روی حرارت قرار می دهیم و با قاشق هم می زنیم تا شکر زودتر در آب به صورت کامل حل شود. بعد از حل شدن شکر، صبر می کنیم تا شربت کمی قوام بگیرد و بعد گلاب را اضافه می کنیم و هم می زنیم و صبر می کنیم تا شربت چند جوش بزند. بعد از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا خنک شود. بعد شربت سرد شده را در کاسه ای میریزیم و داخل فریزر می گذاریم تا کاملا یخ بزند.

مرحله دوم

سپس شربت یخ زده را از فریزر بیرون می آوریم و در مخلوط کن می ریزیم تا پودر شود. مجددا شربت پودر شده را در کاسه ای می ریزیم و در فریزر می گذاریم تا به صورت پودر باقی بماند. آن وقت 2 لیوان آب داخل قابلمه ای می ریزیم و نشاسته را به آن اضافه می کنیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا آب کاملا تبخیر شود. و نشاسته کشدار و غلیظ شود و دز یک کاسه بزرگ آب و یخ فراوان می ریزیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم

سپس نشاسته کشدار و غلیظ را در آبکش با سوراخ های ریز می ریزیم و با فشار روی نشاسته ها باعث می شویم تا نشاسته ها از سوراخ های ریز رد شوند و به شکل رشته هایی نازک از آبکش بیرون بیایند و کاسه بزرگ یخ را زیر آبکش قرار می دهیم تا رشته های نازک نشاسته روی یخ ها بریزد.

هر چقدر این سوراخ های آبکش ریزتر باشد فالوده زیباتری خواهیم داشت.

مرحله آخر

سپس رشته ها را در یخ زیر و رو می کنیم تا سفت شوند. در کاسه ای بزرگ یخ پودر شده را می ریزیم و رشته ها را از یخ بیرون می آوریم و به یخ پودر شده اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. سپس فالوده را متناسب با افراد در کاسه می ریزیم و روی آن ها آب لیمو ترش یا شربت آلبالو می ریزیم.

طرز تهیه سان شاین
طرز تهیه بستنی طالبی
Faloodeh
_فالوده

شامپو رزماری بیوآکوا تقویت کننده و ضد ریزش مو 250 میل

129,000 تومان
افزودن به سبد خرید
فروخته شده:190
باقی مانده:10
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *