آشپزی

طرز تهیه دیگچه مشهدی

طرز تهیه دیگچه مشهدی | شمسی خانوم

دیگچه مشهدی دسر معروفی هست که مشهدیا بیشتر به عنوان نذری محرم درست میکنن یا در ماه رمضان برای سفره افطار. البته در بقیه ایام سال هم دیگچه رو میشه در فروشگاه های لبنیات فروشی استان خراسان پیدا کرد.

دیگچه مشهدی کمی شبیه به شیر برنج هست ولی خیلی غلیظ و حسابی جا افتاده است. نکته اصلی این هست که این دسر باید زمان زیادی پخته بشه تا خوب جا بیافته. در آخر هم مثل برنج باید بگذارید دم بکشه. این که به دیگچه زعفرون بزنید یا نزنید بستگی به سلیقه خودتون داره. حتی میتونید به صورت دو رنگ تهیه ش کنید. دیگچه مشهدی قالبی هم میشه با همون قالب ژله تهیه کرد. این دسر با شیر پر چرب تهیه میشه و کاملاً غلیظه. یعنی با سرد شدن مثل ژله خودش رو میگیره.

مواد لازم برای تهیه دیگچه مشهدی برای 5 نفر

برنج ایرانی نیمه دانه 500 گرم
شیر پر چرب 3 لیتر
شکر 400 تا 600 گرم
گلاب سنگین 2 پیمانه
هل 2 ق غذاخوری
کره 50 گرم
وانیل 1/4 ق چایخوری
خامه (در صورت چرب نبودن شیر) 100 گرم
زعفران دم کرده 4 ق غذاخوری

طرز تهیه دیگچه مشهدی

مرحله اول

ابتدا برنج را داخل قابلمه ریخته و چندین بار بشورید و خوب چنگ بزنید تا آب برنج کاملا شفاف و زلال شود سپس حدود دو ساعت با آب ولرم خیس کنید. سپس برنج را با چند لیوان روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاد کف روی برنج را بگیرید و بگذارید برنج کاملا شکفته و نرم شود.

مرحله دوم

نصف شیر گفته شده را به برنج در حال پخت اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط سفت و غلیظ شود سپس بعد از حدود نیم ساعت مابقی شیر را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا ته نگیرد یا سر نرود و برنج کاملا له و پخته شود.

مرحله سوم

شکر را در ادامه اضافه کنید و هم بزنید وقتی شکر حل شد به ترتیب گلاب و زعفران و هل را بریزید و مدام هم بزنید و بعد دو ملاقه از مخلوط مواد را داخل یک کاسه بریزید و به آن خامه اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود سپس مخلوط بدست آمده را به مایه قابلمه اضافه کنید.

مرحله آخر

وقتی گلاب و خامه را اضافه می کنید مجدد مایه رقیق می شود پس باید مدام هر 5 دقیقه هم بزنید تا مجدد به غلظت برسد مواد دیگ باید مانند ماست غلیظ و چکیده شود در انتها کره را افزوده و هم بزنید و بعد به مدت 30 دقیقه مواد دیگچه را روی شعله پخش کن قرار دهید و دم بگذارید سپس به مدت 2 ساعت داخل دمای محیط قرار دهید تا سرد شود سپس تزئین و سرو کنید.

نکات کلیدی

  • می توانید مواد دیگچه را قبل از افزودن زعفران سه رنگ کنید و جدا جدا دم بگذارید.
  • می توانید مواد را داخل قالب پیرکس ریخته و در فر گذاشته تا دم بکشد.
  • میزان افزودن شکر کاملا سلیقه ای می باشد شما می توانید کم یا زیاد بریزید.
  • در ریختن زعفران دست و دلباز باشید تا دیگچه مشهدی خوش رنگ شود.

طرز تهیه کیک کاپوچینو
طرز تهیه حلوای ژورنالی
Digcheh
دیگچه_مشهدی

شامپو رزماری بیوآکوا تقویت کننده و ضد ریزش مو 250 میل

129,000 تومان
افزودن به سبد خرید
فروخته شده:190
باقی مانده:10
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *