آشپزی

طرز تهیه جغور بغور زنجان

طرز تهیه جغور بغور زنجان | شمسی خانوم

جغور بغور یک غذای سنتی ایرانی و بسیار خوشمزه است که ارزش غذایی بالایی دارد و به راحتی قابل تهیه است. جغور بغور در اصل غذای محلی زنجان است ولی در شهرهای مختلف ایران به سبک‌های مشابه با اسامی مختلف پخته می‌شود. جالب است بدانید که مشابه این خوراک در کشور اسکاتلند نیز تهیه می‌شود که جزو خوراک‌های ملی این کشور است. ارزش غذایی بالای این خوراک به دلیل محتوای بالای پروتئینی و همچنین خواص خون‌سازی جگر می‌توان این خوراکی خوشمزه را برای همه افراد خانواده خصوصا بچه‌ها و سالمندان تهیه کرد.

این خوراک مقوی با دل و جگر و جگر سفید و قلوه گوسفند تهیه می‌شود و می‌توان آن را با نان، برنج و سیب‌زمینی میل کرد. با توجه به اینکه گرایش به فست‌فودها این روزها خیلی شدت گرفته و باعث رواج چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان شده است و با توجه به مواد اولیه به کار رفته در این غذاهای سالم و سنتی، اگر به فکر سلامت خانواده هستید بد نیست این خوراکی‌های ساده و مقوی را بیشتر تهیه کنید تا سبک تغذیه سالم را مانند گذشته حفظ کنید.

مواد لازم برای تهیه جغور بغور

جگر سیاه گوسفند 500 گرم
دل 500 گرم
قلوه 500 گرم
رب گوجه فرنگی 2 ق غذاخوری
سیب زمینی 2 عدد
پیاز 2 عدد
دنبه 100 گرم
نمک و فلفل سیاه زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه جغور بغور

  • مرحله اول

ابتدا دل گوسفند را نصف کنید و لخته های سیاه داخل حفره های آن را بیرون بیاورید و خوب بشورید و بگذارید کنار تا آب اضافی آن خارج شود.
قلوه را نیز از وسط به دو نیم کرده و رگ های سقید داخل قلوه را باچاقو بگیرید و بشورید.

  • مرحله دوم

پیاز را شسته و خلالی خرد کنید و داخل تابه روغن ریخته تا داغ شود سپس پیاز ها را همراه با کمی زردچوبه اضافه کرده تفت می دهیم تا خوش رنگ سبک شود سپس دنبه را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم.

  • مرحله سوم

دل و جگر قلوه را خوب شسته و پاک کنید و به قطعات مکعبی شکل برش بزنید و به تابه پیاز و دنبه اضافه کنید کمی که تفت خورد مقداری فلفل سیاه و نمک اضافه کرده و در انتها رب را ریخته و تفت می دهیم تا بوی خامی رب از بین برود سپس 1 لیوان آب ریخته و در قابلمه را می گذاریم تا خوب مغر پخت شود.

  • مرحله چهارم

سیب زمینی ها را شسته و مکعبی خرد کنید و در روغن همراه با کمی نمک سرخ کنید.

  • مرحله آخر

وقتی آب جغور بغور تمام شد و خوب مغز پخت شد سیب زمینی ها سرخ شده را با مواد مخلوط کنید و در ظرف سرو بکشید همراه با نان یا برنج میل نمایید.

نکات کلیدی

  • از پوره گوجه فرنگی نیز می توانید بجای رب استفاده کنید.
  • دنبه قابل حذف است ولی در رسپی اصلی غذا وجود دارد.
  • اندازه خرد کردن جگر و دل.. دلخواه می باشد.
  • می توانید سیر و یا فلفل دلمه نیز به این غذا اضافه کنید.
  • از جگر سفید یا سیاه بنا به ذائقه و سلیقه خود می توانید در این غذا استفاده کنید فقط در نظر داشته باشید اگر از جگر سفید استفاده می کنید کمی دیرپز است آن را در قابلمه جداگانه با مقداری زردچوبه بگذارید تا پخته شود سپس به مواد جغور بغور اضافه کنید.

طرز تهیه کرانچی پنیری
طرز تهیه کتلت تبریزی
Haggis
چغور_پغور

شامپو رزماری بیوآکوا تقویت کننده و ضد ریزش مو 250 میل

129,000 تومان
افزودن به سبد خرید
فروخته شده:190
باقی مانده:10
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *