خانومانه

طرز تهیه کوفته تبریزی

طرز تهیه کوفته تبریزی | شمسی خانوم

کوفته تبریزی یکی از خوراک‌های مشهور ایران است که شهرت جهانی دارد. و منتسب به شهر تبریز است. انواع کوفته در نقاط مختلف خاورمیانه تهیه می‌شود و نقطه تمایز کوفته تبریزی بیشتر در طرز تهیه و مواد استفاده شده در آن است. در این خوراک از انواع سبزی‌های معطر استفاده می‌شود. و به‌طور سنتی گوشت این کوفته در یک هاون سنگی و با دسته‌ هاون چوبی کوبیده شده و رفته رفته سبزی‌ها و لپه به آن اضافه می‌گردد. امروزه اغلب برای آسان‌تر کردن روند کار به‌جای کوفتن گوشت در هاون، آن را چندین بار چرخ می‌کنند.

طرز تهیه خورش قیمه

مواد لازم

با این مواد می توانید 6 عدد کوفته تهیه کنید.

برنج نیم دانه ایرانی نصف پیمانه
لپه نصف پیمانه
زعفران دمکرده یک قاشق سوپخوری
گوشت چرخکرده 500 گرم
پیاز دو عدد
تخم مرغ 1 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
سبزی معطر 200 گرم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به میزان لازم
آلو بخارا 10 عدد
روغن مایع به مقدار کمی

طرز تهیه کوفته تبریزی

طرز تهیه

لپه را چند ساعت خیس می کنیم و روی حرارت می گذاریم تا نیم پز شود. سپس میکس می کنیم.

برنج را به مدت سه ساعت خیس می کنیم. سپس با 3 لیوان آب روی حرارت ملایم می پزیم. بعد از این که برنج نیم پز شد، زعفران را اضافه می کنیم. تا خوش رنگ و زعفرانی شود. سپس کنار می گذاریم تا سرد شود.

یک عدد پیاز را رنده میکنیم و همراه گوشت، برنج و لپه در ظرف می ریزیم. نمک، فلفل و زرد چوبه را اضافه می کنیم. سبزی معطر خرد شده را اضافه می کنیم. سپس مواد را به مدت چند دقیقه کاملا ورز می دهیم تا چسبندگی پیدا کند.

مواد را به شش قسمت حدودا 130 گرمی تقسیم می کنیم. سپس کوفته ها را با دست مرطوب گرد می کنیم. در وسط هر کدام یک عدد آلوی بخارا قرار می دهیم و کاملا به کوفته ها حالت می دهیم. سپس کوفته ها را در یخچال قرار می دهیم تا یک ساعت استراحت کنند.

یک عدد پیاز را ریز خرد می کنیم و در روغن سرخ می کنیم. کمی ادویه و نمک به آن اضافه می کنیم. رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و کاملا سرخ می کنیم. سپس شش لیوان آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا به جوش آید. سپس کوفته ها را یکی یکی و با فاصله به آن اضافه می کنیم.

حرارت باید متوسط و در ظرف باز باشد. مابقی آلوها را نیز در آب آن می ریزیم. بسته به اندازه کوفته ها بین چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت طول می کشد تا کوفته ما آماده شود. پس از خاموش کردن حرارت کمی دارچین روی کوفته ها می پاشیم و سرو می کنیم.

نکات مادرانه

برای مغز کوفته می توانیم به دلخواه از پیاز داغ، مغز گردو و زرشک نیز استفاده کنیم.
سبزی معطر کوفته شامل تره، جعفری، کمی شوید، ترخون و مرزه است.
برای اینکه کوفته ما وا نرود، هم چنین میتوانیم از کمی آرد نخودچی نیز در مواد استفاده کنیم.
کوفته
کوفته_تبریزی

طرزتهیه دوغ محلی

شامپو رزماری بیوآکوا تقویت کننده و ضد ریزش مو 250 میل

129,000 تومان
افزودن به سبد خرید
فروخته شده:190
باقی مانده:10
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *