عطاری

طرز تهیه گلاب خانگی

طرز تهیه گلاب خانگی | شمسی خانوم

گلاب از عرقیجات سنتی ایرانیه که عطر و بوی اون تو کل دنیا مشهوره. گلاب علاوه بر مصارف خوراکی، خواص درمانی بسیاری داره که نباید از اون ها غافل شد. گلاب می تونه به درمان خیلی از بیماری ها و دردها کمک کنه. حتما می دونید که این عرق بهشتی رو از گل محمدی یا گل سرخ که حدودا از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد وجود داره، می گیرن.

هر سال گلاب گیری در شهر کاشان در فصل بهار با شور خاصی انجام میشه و عده ی زیادی از مردم از شهرهای مختلف به این شهر میان تا هم از نزدیک آبگیری رو تماشا کنن و هم گلاب خالص و درجه یک رو از همون جا تهیه کنن. اما اغلب پیدا کردن و خرید گلاب خالص و با کیفیت کار خیلی سختیه. برای خرید گلاب به کاشان رفتن هم که کار آسونی نیست! به خاطر همین تصمیم گرفتیم روش گلاب گیری در خانه رو بهتون یاد بدیم تا خودتون گل محمدی رو تهیه کنید و به راحتی ازش گلاب بگیرید.

مواد لازم برای تهیه گلاب خانگی

گل محمدی تازه به مقدار لازم
آب جوش به مقدار لازم
یخ به مقدار لازم

طرز تهیه گلاب خانگی

مرحله اول

ابتدا گل های محمدی را از ساقه جدا کنید و پر پر کنید سپس گلبرگ های بدست آمده را داخل یک کاسه ریخته و خوب نگاه کنید تا کثیف نباشد و گلبرگ ها کاملا تمیز و یکدست باشد.

مرحله دوم

داخل یک کاسه با گنجایش مناسب یک کاسه متوسط در مرکز قابلمه قرار دهید و گلبرگ ها را دور تا دور کاسه و درون قابلمه بریزید سپس آب جوش را روی گلبرگ ها بریزید باید در حدی باشد که فقط روی گلبرگ ها را بگیرد.

مرحله سوم

در ادامه درب قابلمه را به صورت برعکس روی قابلمه قرار دهید و قابلمه را روی حرارت بگذارید روی درب قابلمه مقداری یخ بریزید و صبر کنید تا یخ روی درب قابلمه ذوب شود سپس مجدد روی درب قابلمه یخ بریزید. این عمل را بارها تکرار کنید.

مرحله آخر

در این مرحله بخار داخل قابلمه جمع می شود و به کمک یخ وسط آن کاسه که در مرکز قابلمه گذاشتید جمع می شود بعد از ۳۰ دقیقه شعله را خاموش کنید در این مرحله می بینید که رنگ برگ های گل محمدی سفید شده است. درب قابلمه را با احتیاط بردارید و مشاهده می کنید کاسه ای که در مرکز قابلمه قرار دادید پر گلاب شده است صبر کنید تا سرد شود و کاسه را بردارید.

نکات کلیدی

  • از این گلاب می توانید برای تهیه شربت و تونر استفاده کنید.
  • گلاب بدست آمده را داخل شیشه ریخته و درب آن را خوب محکم کنید تا عطر آن خارج نشود.
  • حتما یخ را مدام با قاشق از روی درب قابلمه جمع کنید و مجدد یخ بریزید تا عمل آبگیری با تقطیر هوای سرد انجام شود.
  • شما به این روش عرق بهار نارنج را نیز می توانید تهیه کنید.

آشنایی با خواص عرق آویشن
 آشنایی با خواص موز
Rose water
_گلاب

شامپو رزماری بیوآکوا تقویت کننده و ضد ریزش مو 250 میل

129,000 تومان
افزودن به سبد خرید
فروخته شده:190
باقی مانده:10
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “طرز تهیه گلاب خانگی

  1. شادی گفت:

    تشکر از مطلبتون. واقعا گل محمدی عطر خوبی داره و گلاب تهیه شده از اون هم بسیار مفید هستش.

    1. مدیر گفت:

      تو این روزهای گرم با شربت آبلیمو تست کنید که واقعا طعم بی نظیری داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *