خواص ماکارونی | شمسی خانوم

خواص ماکارونی

خواص ماکارونی که شاید از آن ها بی اطلاع باشید و ندانید را برای شما آماده کرده ایم. تا هنگام خوردن این غذای خوشمزه بیش از پیش لذت ببرید. فرآورده‌های ماكارونی، فرآورده‌هایی مانند اسپاگتی، ماكارونی، ورمیشل، نودل و لازانیا را در برمی‌گیرد. علاوه بر این انواع مختلف دیگری برحسب فرهنگ غذایی وجود دارد.

 

خواص ماکارونی

ارزش تغذیه‌ای ماکارونی

ارزش تغذیه‌ای ماكارونی در اصل وابسته به آردی است كه در تهیه‌ی ماكارونی از آن استفاده می‌شود. این ماده‌ی غذایی غنی از نشاسته است. در حالی كه میزان پروتئین آن حدود 7 تا 8 برابر كم‌تر از میزان نشاسته‌ی آن است. از نظر عناصر معدنی به خصوص آهن و روی، در مقایسه با غذاهای دیگر كه منبع اصلی املاح معدنی و ویتامین‌ها هستند ، در حد متوسطی است. تجزیه‌ی اسیدهای آمینه‌ی تركیبات پروتئینی ماكارونی در مقایسه با تركیبات پروتئینی غذاهای دیگر مانند شیر، تخم مرغ و پروتئین‌ سویا كه روزانه مصرف می‌كنیم، نشان می‌دهد كه از نظر اسید آمینه‌ی ضروری در حد پایینی قرار دارد و به دلیل همین محدودیت اسید آمینه‌ای، ارزش تغذیه‌ای آن كاهش می‌یابد. بنابراین فاكتور ارزش بیولوژیكی و فاكتور میزان پروتئین ماكارونی در مقایسه با تخم مرغ و گوشت پایین‌تر است.

 

از طرفی این ارزش تغذیه‌ای ماكارونی از مرحله‌ی خرید در سوپر ماركت تا پختن آن و قرار گرفتن روی میز غذا دست خوش تغییر می‌شود. در بعضی از موارد نزدیك به 20 درصد تركیبات انرژی‌زای آن به هنگام پخت از دست می‌رود، اما باید به خاطر داشته باشیم كه ماكارونی هیچ‌گاه به تنهایی و بدون چاشنی خورده نمی‌شود.

 

ماكارونی محصولی نیمه فرایند شده است كه در تهیه‌ی آن؛ فانتزی بودن، نوآوری و حتی علم تغذیه سهم زیادی دارد.

 

خواص ماکارونی از دیدگاه تغذیه‌ای

  • ارزش انرژی زایی بالایی كه به طور عمده از طریق قندها تأمین می‌شود؛
  • ارزش چربی كم یا خیلی كم؛
  • قابلیت هضم آسان؛
  • مواد زائد كم.

 

8 خاصیت مفید ماکارونی

ماکارونی غذای خوبی است، و برای سلامتی فواید بسیاری دارد. مخصوصا ماکارونی سبوس دار بسیار مفید تر ازماکارونی معمولی است.

 

۱-ماکارونی سرشار از ویتامین می باشد.
ماکارونی سرشار از ویتامین آ است، و برای پوست خوب است، و به رشد سلولهای جدید پوستی کمک بسیاری می کند.

۲-.ماکارونی به رشد مو کمک می کند.
ماکارونی گندم کاملی است ،و سرشار از اسید فولیک است، برای رشد مو خوب است. اگر از ریزش مو رنج می برید در برنامه غذایی خود حتما از ماکارونی استفاده کنید. اسید فولیک همچنین به کاهش آکنه و جوش صورت کمک ریادی می کند.

۳- ماکارونی برای سلامت قلب و عروق مفید است.
ماکارونی غنی از پتاسیم است و به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کند. برای کاهش کلسترول بالا در بدن کمک میکند و مانع بیماری قلبی می شود.

۴- ماکارونی برای سلامتی عضلات خوب است.

سرشاراز پتاسیم است برای سلامت عضلات خوب است. مصرف منظم ماکارونی برای جلوگیری از مشکل سفتی عضله بدن خوب است. همچنین به آرامش اسپاسم هاعضلانی و درد عضلانی کمک می کند.

۵- ماکارونی بهترین منبع برای افزایش وزن است.
ماکارونی سرشار ازکربو هیدرات است و به افزایش وزن کمک می کند. هر صد گرم حدود ۵۰ گرم کربوهیدرات دارد و بهترین منبع برای افزایش وزن سالم است.

۶-ماکارونی به بدن انرژی می دهد.
ماکارونی سرشار از کربوهیدرات است و به بدن انرژی می دهد. مصرف ماکارونی می تواند، سطح سوخت و ساز بدن را افزایش دهد، و شمارا فعال نگه می دارد و ضعف وبی حالی را کاهش می دهد.

۷- ماکارونی مفید برای کم خونی است.
پاستا غنی از آهن است ،و می تو اند به بیماری کم خونی در زنان باردار کمک کند. برای افزایش تشکیل سلولهای قرمز خون بسیار خوب است چون مانع کم خونی می شود. سطح هموگلوبین بدن را طبیعی نگه می دارد.

۸- ماکارونی برای سلامت استخوانها مفید است.
ماکارونی غنی از اسید های آمینه و پروتئین است. پروتئین به سلامت استخوان ها کمک می کند و از درد استخوان جلوگیری می کند. اگر مشکل درد مفصل دارید، حداقل دوبار در هفته حتما از ماکارونی استفاده کنید ماکارونی مزایای تغذیه ای زیادی دارد، که حتما باید در برنامه رژیم غذایی روزانه خود از آن استفاده کنید.

 

ماكارونی همراه با چاشنی

ماكارونی برخلاف دیگر مواد غذایی سرشار از كربوهیدرات (مانند نان و بیسكویت)، هیچ گاه به تنهایی مصرف نمی‌شود و بیش‌تر با مواد غذایی دیگری كه دارای پروتئین بالایی هستند مانند پنیر، گوشت، ماهی و … مصرف می شود.

ماكارونی، غذای ورزشكاران
ماكارونی یك غذای پایه و اصلی برای ورزشكاران محسوب می شود. این گروه سعی می‌‌كنند با استفاده از یك رژیم غذائی مناسب قدرت فیزیكی خود را در انجام مهارت مورد نظر افزایش دهند. تغذیه، سوخت بدن است. برای این كه بدن كار خود را به خوبی به انجام برساند، لازم است كه هر دو عامل سوخت و مكانیسم بدن انسان به خوبی شناخته شود. در ورزش‌های هوازی، وعده‌ی غذای اصلی و غالب باید به طور عمده شامل قندها و چربی‌ها باشد.

wiki

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *