آشپزی

طرز تهیه مربای تمشک

طرز تهیه مربای تمشک | شمسی خانوم

مربای تمشک یکی از انواع مرباهای سنتی شمال ایرانه که طعم فوق العاده خوشمزه ای داره و اغلب تو فصل تابستون درست میشه. مزه ی این مربا نه ترشه و نه شیرین. در واقع یکی از دلایل محبوبیت مربای تمشک همین طعم ملس اونه. این مربا به نام مربای ولش هم معروفه. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه مربای تمشک به دو روش ساده رو بهتون آموزش بدیم؛ در روش اول فقط از تمشک و شکر برای درست کردن مربا استفاده میشه و طرز تهیه ی اون خیلی ساده اس.

مواد لازم برای تهیه مربای تمشک

تمشک 1 کیلوگرم
شکر 1 تا 1.5 کیلوگرم
وانیل نوک ق چایخوری
گلاب 1 ق غذاخوری

طرز تهیه مربای تمشک جنگلی

مرحله اول

ابتدا برگ های تمشک را جدا کنید و خوب بشورید برای شستن تمشک باید یک تشت یا لگن را پر آب کنید و تمشک ها را داخل آن بریزید و 15 دقیقه خیس کنید سپس آبکش کنید این مرحله را دو بار تکرار کنید تا تمشک ها کاملا تمیز شوند.

مرحله دوم

تمشک ها را داخل قابلمه بریزید و لا به لای هر لایه شکر بریزید و به مدت 6 ساعت در یخچال قرار دهید تا آب انداخته، دقت کنید اگر تمشک ها ترش بودند 1.5 کیلو شکر و اگر شیرینی متوسط داشتند 1 کیلو شکر بریزید. دقت کنید اگر تمشک فریزری داشته باشید آن را از فریزر درآورده 6 ساعت با شکر در هوای آشپزخانه قرار دهید (در ظرف بسته باشد).

مرحله سوم

بعد از 6 ساعت که تمشک آب انداخت قابلمه را روی حرارت قرار دهید در ابتدا درب قابلمه را بگذارید و شعله را زیاد کنید تا به جوش بیاد سپس درب قابلمه را بردارید و حرارت را کم کنید سپس در طول پخت مدام کف روی مربا را بگیرید تا در نهایت مربای شفافی داشته باشید.

مرحله آخر

بعد از حدود 1 ساعت مربا غلیظ شده است در این مرحله گلاب را اضافه کنید و شعله را خاموش کنید در انتها وانیل را نیز افزوده و هم بزنید سپس قابلمه را کنار بگذارید تا خنک شود سپس داخل شیشه های تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

نکات کلیدی

  • افزودن گلاب و وانیل اختیاری می باشد.
  • می توانید به دلخواه یک ق غذاخوری ژله هم رنگ تمشک داخلش بریزید.
  • اگر دوست دارید شربت تمشک را نیز داشته باشید در ابتدا 1 لیوان آب داخل قابلمه بریزید و شربت را در 15 دقیقه آخر با ملاقه بردارید و صاف کنید.
  • تمشک ترش می باشد و نیازی به آبلیمو نیست.

طرز تهیه کیک تمشک خانگی
طرز تهیه ترشی انار
raspberry jam
تمشک

شامپو رزماری بیوآکوا تقویت کننده و ضد ریزش مو 250 میل

129,000 تومان
افزودن به سبد خرید
فروخته شده:190
باقی مانده:10
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *